Werkvorm bronnen en chronologie

Oefen historische vaardigheden

Oefen historische vaardigheden

Een rechercheur met geheugenverlies, die op zoek is naar de moordenaar van zijn vrouw. Het klinkt als het plot van een spannend boek of een nieuwe detective op Netflix. Maar het is het interactieve verhaal in de lesmodule Jagers en Boeren van Saga. Een moordonderzoek in het heden en onderzoek naar het verleden liggen dicht bij elkaar. Met moderne onderzoekstechnieken die gebruikt worden in de forensische opsporing, zoals DNA, hebben wetenschappers aan de hand van het veenlijk van het meisje van Yde immers ontdekt wanneer zij heeft geleefd en hoe zij er waarschijnlijk heeft uitgezien 2000 jaar geleden. Voor leerlingen staat de prehistorie ver af van hun eigen werkelijkheid, maar hoe kun je deze tijd met moderne middelen toch tot leven brengen?

Betekenisvolle context

Met deze vraag zijn wij bij Saga aan de slag gegaan, samen met docenten, met leerlingen én met experts op het gebied van de prehistorie en moderne onderzoekstechnieken in de forensische opsporing. Ons antwoord op deze vraag lijkt vergezocht, maar is tegelijkertijd heel logisch. Breng de wereld die leerlingen kennen en het verre verleden dicht bij elkaar zodat de abstracte bronnen een rijke en betekenisvolle context krijgen. Leerlingen worden dan getriggerd automatisch historische vaardigheden toe te passen: ze gaan actief aan de slag met bronnen, stellen onderzoekende vragen en kijken kritisch naar hun werk en dat van anderen. Bij Saga denken we dan ook dat een gestructureerde aanpak van activerende didactiek van grote waarde is voor het geschiedenisonderwijs.

Werkvorm bronnen en chronologie


We laten je graag kennismaken met onze activerende aanpak: probeer daarom één van de werkvormen uit de module Jagers en Boeren in je klas. Deze werkvorm is geschikt om de prehistorie te bespreken, maar ook als herhaling aan het einde van het schooljaar. Kijk met de klas naar bovenstaand filmpje van rechercheur Jim en bespreek daarna wat bronnen zijn, welke soorten bronnen er zijn en wat chronologie is. Leerlingen gaan vervolgens in duo’s aan de slag met het ordenen van de bronnen op de evidence wall. Ze gaan naar een ander tweetal om te vergelijken: welke indeling is het beste en waarom? Ze maken met zijn vieren een ideale ordening.
Bespreek deze opdracht kort na in de klas. Het doel van deze les is oefenen met chronologie én kritisch leren kijken naar prehistorische bronnen. Daarnaast oefenen ze ook met het stellen van betekenisvolle vragen, het beargumenteren van een standpunt en respectvol omgaan met kritiek.

Download de werkvorm

Wil je het hele moordonderzoek met de klas doen? Bestel dan de lesmodule Jagers en Boeren op www.saga.nl/bestellen. En kom naar het Drents Museum in Assen op 13 juni om het meisje van Yde zelf te zien en de expert te ontmoeten die jarenlang onderzoek naar haar heeft gedaan.

Didactiek Lestips
Op de hoogte blijven van Saga?

Saga maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.