Saga in het kort

Methode geschiedenis

Saga is een nieuwe, complete methode geschiedenis voor het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo), die aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen van vandaag. Het is een methode voor de docent die in de klas samen met leerlingen de geschiedenis wil onderzoeken, ondersteund door de mogelijkheden van digitaal werken. De methode bestaat uit thema’s waarin alle kerndoelen en kenmerken van de tijdvakken samenhangend aan bod komen. Het bereiken van de leerling is hierbij het uitgangspunt. Saga is erop gericht om leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken. Want: beleven en onderzoeken is begrijpen en onthouden.

Leerlingen:
  • beleven het verleden en hebben een missie en een rol in een interactief verhaal
  • onderzoeken de geschiedenis en leren kritisch denken
  • werken aan vaardigheden en bouwen al doende aan hun kennis en inzicht
  • ervaren wat ze aan geschiedenis hebben
Docenten:
  • hebben de ruimte om keuzes te maken
  • kunnen differentiëren per leerling of per groep
  • kunnen zelf verhalen, anekdotes en bronnen toevoegen

Zo werkt het

Digitale methode geschiedenis met boek

Saga is een interactieve, digitale methode, maar digitaal is geen doel op zich. Wat beter werkt op papier, kun je ook op papier aanbieden. Een belangrijk onderdeel van de lesmethode is dan ook het boek met daarin onder meer leerteksten en verwerkingsmateriaal.

Thema’s leerjaar 1

Bekijk het effect van Saga in de klas

Meer informatie in de methodewijzer

In de methodewijzer lees je meer over Saga. Hieronder kun je een PDF-versie van de methodewijzer downloaden. Lees je liever van papier? Dan sturen we een exemplaar naar je op.

Downloaden methodewijzer

Aanvragen methodewijzer

Op de hoogte blijven van Saga?