Een discussie

Debatteer mee: Motivatie als brandstof voor het leerproces?

Motivatie geschiedenis
Leren hoeft niet leuk te zijn, maar het maakt het wel een stuk makkelijker. Een leerling die echt ergens iets van wil weten of een vaardigheid onder de knie wil krijgen, leert vele malen sneller dan iemand die niet weet waarom hij iets moet doen. Leermiddelenontwikkelaar Blink is daarom steeds op zoek naar de zogenaamde ‘wow-factor’ voor leerlingen, zo ook in de geschiedenismethode Saga.

Motivatie in les geschiedenis

Sommige docenten zijn kritisch over deze insteek. Is motiveren niet gewoon je rol als docent en moeten leerlingen niet gewoon leren om door lastige materie heen te bijten? Hoe kijken geschiedenisdocenten hiernaar? Daarover gaan we graag in debat. Als startpunt een artikel van Huub Nelis, historicus, oprichter van bureau Youngworks en mede-auteur van het boek Motivatie binnenstebuiten.

Download hier het hele artikel dat onlangs verscheen in het magazine De Saga – Next Gen Geschiedenisonderwijs:

Download artikel

We zijn benieuwd hoe jij dit ervaart. In het reactieveld hieronder kun je jouw ervaring met ons en andere docenten delen.

In de media
Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op de hoogte blijven van Saga?

Saga maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.