22 februari 2019

Nascholingsdag Nijmegen

Museum Het ValkhofHieronder zie je wat er op het programma stond van de nascholingsdag op vrijdag 22 februari 2019 in Museum Het Valkhof in Nijmegen.  Aanmelden voor een volgende editie kan via bestelformulier nascholingspakketten.

Programma ochtend:
  • 10:30 uur: Inloop met koffie en thee in Museum Het Valkhof

    De koffie en thee staat klaar. Maak alvast een praatje met je vakgenoten.

  • 10:45 uur: Welkomstwoord en korte introductie programma

    We heten je welkom en vertellen je meer over het programma. 

  • 11:00 uur: Lezing De 'moderne' middeleeuwen door Koen Henskens

    Koen Henskens is vakdidacticus, maar ook mediëvist en docent middeleeuwse geschiedenis aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

    De ‘moderne’ middeleeuwen

    Vaak worden de middeleeuwen gezien als een donkere periode die gepaard ging met oorlogen, chaos en ellende. Een neergang van de Klassieke tijd waarin alle kennis uit de oudheid verloren is gegaan en waarbij men 1000 jaar stil heeft gestaan. Koen Henskens laat zien dat de middeleeuwen lang niet zo duister waren als veel mensen geneigd zijn te denken. We kunnen deze periode zelfs zien als de tijd waarin veel belangrijke aspecten van onze huidige samenleving zijn gevormd. Aan de hand van pakkende voorbeelden houdt hij een pleidooi voor de relevantie van dit tijdvak en laat hij zien dat de middeleeuwers bijna altijd in een renaissance leefden. Hierbij zullen bekende aspecten zoals de macht van de kerk, de opkomst van de steden en de vorming van landsgrenzen vanuit een ander licht bekeken worden. Koen geeft je een praktische werkvorm mee rond dit onderwerp, die je toe kunt passen in je klas.

  • 11:45 uur: Toelichting Museum Het Valkhof door Odette Straten

    Odette Straten is hoofd educatie van Museum Het Valkhof. Odette Straten geeft een toelichting op de collectie en de educatieve mogelijkheden van Museum Het Valkhof en de Valkhofkapel en vertelt wat het verband is tussen deze locatie en de middeleeuwen.

12:00 uur: Workshopronde I
  • A. Workshop: Een kijkje in de middeleeuwse keuken door Manon Henzen

    Historica en kookliefhebber Manon Henzen is oprichter van historisch kookatelier eet!verleden . Met eet!verleden combineert zij haar liefde voor geschiedenis en koken. Zij heeft het tot haar missie gemaakt om culinaire geschiedenis op de kaart te zetten, omdat zij het bijzonder jammer vindt dat er zoveel mooie ingrediënten, smaakcombinaties, recepten, kooktechnieken en kennis verloren zijn gegaan.

    Een kijkje in de middeleeuwse keuken Brood bakken Tacuinum Sanitatis

    Wil je ontdekken wat de middeleeuwse keuken ons kan leren over de handel, de opkomst van de steden en de oorsprong van de democratie? Ervaar hoe inspirerend de middeleeuwse keuken is en hoe je aan de hand daarvan de grote thema’s van de middeleeuwen op een aantrekkelijke manier kunt behandelen in de klas. In deze workshop maak je niet alleen kennis met de middeleeuwse keuken en zijn bijzondere ingrediënten, recepten, gerechten en eetgewoonten, maar ervaar je ook wat deze inhield door te ruiken en proeven en bijzondere bronnen te bekijken.

    Onlangs verscheen van Manon het kookboek Paradijskorrels & Saffraan. De middeleeuwse keuken voor de tafel van nu. Met daarin recepten die zij haalde uit middeleeuwse kookmanuscripten.

  • B. Startersworkshop: Zo werk je met Saga-lesmodules door Firien Dubben

    Firien Dubben is uitgever van Saga.

    Deze workshop is speciaal bedoeld voor docenten die net zijn gestart of nog willen beginnen met Saga-lesmodules. In deze workshop neemt Firien je mee in de lesmodules van Saga. Aan de hand van voorbeelden uit de module Monniken en ridders – Ola en het geheime genootschap laat ze je zien hoe je de lesmodules en de bijbehorende activerende didactiek op een gestructureerde manier in jouw klas kunt toepassen. Firien geeft praktische tips over het voorbereiden van de lessen, het werken met de digitale lesomgeving en het printmateriaal en wat je kunt verwachten van de activerende didactiek die in deze module naar voren komt.

    Heb je vragen na de workshop, dan helpen Firien en de collega’s van het Saga team je graag verder.

  • C. Verdiepingsworkshop Saga-lesmodules: Betekenisvolle lessen met sleutelbegrippen door Koen Henskens

    Koen Henskens is vakdidacticus, maar ook mediëvist en docent middeleeuwse geschiedenis aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Daarnaast is hij een van de hoofdredacteuren van Saga.

    Deze workshop is speciaal bedoeld voor docenten die al ervaring hebben met lesgeven met Saga-lesmateriaal. In deze workshop laat Koen zien waarom en op welke manieren sleutelbegrippen in de lesmodules van Saga zijn verwerkt. Samen ga je in gesprek over de manieren waarop je deze kunt gebruiken om jouw onderwijs betekenisvol te maken voor leerlingen. Heb je nog vragen na de workshop, dan helpen we je graag verder, dus stel je vragen gerust!

13:00 uur: Lunch
14:15 uur: Workshopronde II
  • A. Workshop De keizerskroning van Karel de Grote door Nathan van Kleij

    Nathan van Kleij is een promovendus middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Naast zijn onderzoek gaf hij daar de afgelopen twee jaar onder andere colleges over bronnenkritiek met betrekking tot middeleeuwse bronnen.

    Was de keizerskroning van Karel de Grote een slim vooropgezet plan?

    Geen enkel jaartal uit de onderbouw blijft beter hangen dan het jaar waarin Karel de Grote tot keizer werd gekroond. En er zijn weinig gebeurtenissen waarover nog steeds zoveel debat is onder historici. In de beroemde biografie van Einhard, de Vita Karoli Magni, wordt een beeld geschetst van een vorst die haast schoorvoetend de keizerskroon accepteert… Maar Einhard wilde natuurlijk ook dat we dit dachten! Met elke benoeming gaan immers politieke belangen en beeldvormingen gepaard. Ook rond het jaar 800 wisten staatshoofden en paus heel goed waar ze mee bezig waren, en hoe ze dat moesten laten opschrijven. Kroning Karel de Grote In deze workshop gaan we daarom terug naar de bronnen. Kritisch bronnen bevragen is immers een belangrijke vaardigheid voor elke historicus en docent. Fragmenten van oorspronkelijke bronnen uit de entourages van Karel de Grote en paus Leo III en elders leggen de gebeurtenissen allemaal anders uit! Hierover gaan deelnemers in debat, met in het achterhoofd de tactieken van de verschillende schrijvers van de oorspronkelijke bronnen. Was de kroning nou een vooropgezet plan? En wie probeert hier op welke manier de geschiedenis te schrijven? De werkvorm die Nathan gebruikt kun je ook toepassen in je klas.

  • B. Workshop: Een kijkje in de middeleeuwse keuken door Manon Henzen

    Historica en kookliefhebber Manon Henzen is oprichter van historisch kookatelier eet!verleden . Met eet!verleden combineert zij haar liefde voor geschiedenis en koken. Zij heeft het tot haar missie gemaakt om culinaire geschiedenis op de kaart te zetten, omdat zij het bijzonder jammer vindt dat er zoveel mooie ingrediënten, smaakcombinaties, recepten, kooktechnieken en kennis verloren zijn gegaan.

    Een kijkje in de middeleeuwse keuken Brood bakken Tacuinum Sanitatis

    Wil je ontdekken wat de middeleeuwse keuken ons kan leren over de handel, de opkomst van de steden en de oorsprong van de democratie? Ervaar hoe inspirerend de middeleeuwse keuken is en hoe je aan de hand daarvan de grote thema’s van de middeleeuwen op een aantrekkelijke manier kunt behandelen in de klas. In deze workshop maak je niet alleen kennis met de middeleeuwse keuken en zijn bijzondere ingrediënten, recepten, gerechten en eetgewoonten, maar ervaar je ook wat deze inhield door te ruiken en proeven en bijzondere bronnen te bekijken.

    Onlangs verscheen van Manon het kookboek Paradijskorrels & Saffraan. De middeleeuwse keuken voor de tafel van nu. Met daarin recepten die zij haalde uit middeleeuwse kookmanuscripten.

15:20 uur: Workshopronde III
  • A. Workshop: De keizerskroning van Karel de Grote door Nathan van Kleij

    Nathan van Kleij is een promovendus middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Naast zijn onderzoek gaf hij daar de afgelopen twee jaar onder andere colleges over bronnenkritiek met betrekking tot middeleeuwse bronnen.

    Was de keizerskroning van Karel de Grote een slim vooropgezet plan?

    Geen enkel jaartal uit de onderbouw blijft beter hangen dan het jaar waarin Karel de Grote tot keizer werd gekroond. En er zijn weinig gebeurtenissen waarover nog steeds zoveel debat is onder historici. In de beroemde biografie van Einhard, de Vita Karoli Magni, wordt een beeld geschetst van een vorst die haast schoorvoetend de keizerskroon accepteert… Maar Einhard wilde natuurlijk ook dat we dit dachten! Met elke benoeming gaan immers politieke belangen en beeldvormingen gepaard. Ook rond het jaar 800 wisten staatshoofden en paus heel goed waar ze mee bezig waren, en hoe ze dat moesten laten opschrijven. Kroning Karel de Grote In deze workshop gaan we daarom terug naar de bronnen. Kritisch bronnen bevragen is immers een belangrijke vaardigheid voor elke historicus en docent. Fragmenten van oorspronkelijke bronnen uit de entourages van Karel de Grote en paus Leo III en elders leggen de gebeurtenissen allemaal anders uit! Hierover gaan deelnemers in debat, met in het achterhoofd de tactieken van de verschillende schrijvers van de oorspronkelijke bronnen. Was de kroning nou een vooropgezet plan? En wie probeert hier op welke manier de geschiedenis te schrijven? De werkvorm die Nathan gebruikt kun je ook toepassen in je klas.

  • B. Startersworkshop: Zo werk je met Saga-lesmodules door Firien Dubben

    Firien Dubben is uitgever van Saga.

    Deze workshop is speciaal bedoeld voor docenten die net zijn gestart of nog willen beginnen met Saga-lesmodules. In deze workshop neemt Firien je mee in de lesmodules van Saga. Aan de hand van voorbeelden uit de module Monniken en ridders – Ola en het geheime genootschap laat ze je zien hoe je de lesmodules en de bijbehorende activerende didactiek op een gestructureerde manier in jouw klas kunt toepassen. Firien geeft praktische tips over het voorbereiden van de lessen, het werken met de digitale lesomgeving en het printmateriaal en wat je kunt verwachten van de activerende didactiek die in deze module naar voren komt.

    Heb je vragen na de workshop, dan helpen Firien en de collega’s van het Saga team je graag verder.

16:20 uur: Borrel en napraten
Aanmelden nascholingsdag?
Op de hoogte blijven van Saga?

Saga maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.