15 februari 2019

Nascholingsdag Zwolle

Dominicanenklooster ZwolleHieronder zie je wat op het programma stond van de nascholingsdag op vrijdag 15 februari 2019 in het Dominicanenklooster in Zwolle. Klik op een van de programma-onderdelen om meer te lezen. Aanmelden voor een volgende editie kan via bestelformulier nascholingspakketten.

9:30 uur: Start programma ochtend
12:00 uur: Lunch
13:00 uur: Workshopronde I - Kies een van de workshops
  • A. Workshop: Nobel streven, het leven van Jan van Brederode in de les door Koen Henskens

    Koen Henskens is vakdidacticus aan de lerarenopleiding geschiedenis van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

    Nobel streven: Het leven van Jan van Brederode in de les
    In deze workshop zal Koen Henskens aansluiten op de lezing van Frits van Oostrom. Hij laat je zien hoe het onwaarschijnlijke verhaal van Jan van Brederode aansluit bij de kenmerkende aspecten van de middeleeuwen en hoe je op activerende wijze met dit verhaal je lessen concreter, levendiger en ook betekenisvoller kunt maken voor de leerlingen.

  • B. Workshop: De keizerskroning van Karel de Grote door Nathan van Kleij

    Nathan van Kleij is een promovendus middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Naast zijn onderzoek gaf hij daar de afgelopen twee jaar onder andere colleges over bronnenkritiek met betrekking tot middeleeuwse bronnen.

    Was de keizerskroning van Karel de Grote een slim vooropgezet plan?

    Geen enkel jaartal uit de onderbouw blijft beter hangen dan het jaar waarin Karel de Grote tot keizer werd gekroond. En er zijn weinig gebeurtenissen waarover nog steeds zoveel debat is onder historici. In de beroemde biografie van Einhard, de Vita Karoli Magni, wordt een beeld geschetst van een vorst die haast schoorvoetend de keizerskroon accepteert… Maar Einhard wilde natuurlijk ook dat we dit dachten! Met elke benoeming gaan immers politieke belangen en beeldvormingen gepaard. Ook rond het jaar 800 wisten staatshoofden en paus heel goed waar ze mee bezig waren, en hoe ze dat moesten laten opschrijven.
    Kroning Karel de Grote
    In deze workshop gaan we daarom terug naar de bronnen. Kritisch bronnen bevragen is immers een belangrijke vaardigheid voor elke historicus en docent. Fragmenten van oorspronkelijke bronnen uit de entourages van Karel de Grote en paus Leo III en elders leggen de gebeurtenissen allemaal anders uit! Hierover gaan deelnemers in debat, met in het achterhoofd de tactieken van de verschillende schrijvers van de oorspronkelijke bronnen. Was de kroning nou een vooropgezet plan? En wie probeert hier op welke manier de geschiedenis te schrijven?

    De werkvorm die Nathan gebruikt kun je ook toepassen in je klas.

14:10 uur: Workshopronde II - Kies een van de workshops
  • A. Workshop: De keizerskroning van Karel de Grote door Nathan van Kleij

    Nathan van Kleij is een promovendus middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Naast zijn onderzoek gaf hij daar de afgelopen twee jaar onder andere colleges over bronnenkritiek met betrekking tot middeleeuwse bronnen.

    Was de keizerskroning van Karel de Grote een slim vooropgezet plan?

    Geen enkel jaartal uit de onderbouw blijft beter hangen dan het jaar waarin Karel de Grote tot keizer werd gekroond. En er zijn weinig gebeurtenissen waarover nog steeds zoveel debat is onder historici. In de beroemde biografie van Einhard, de Vita Karoli Magni, wordt een beeld geschetst van een vorst die haast schoorvoetend de keizerskroon accepteert… Maar Einhard wilde natuurlijk ook dat we dit dachten! Met elke benoeming gaan immers politieke belangen en beeldvormingen gepaard. Ook rond het jaar 800 wisten staatshoofden en paus heel goed waar ze mee bezig waren, en hoe ze dat moesten laten opschrijven.
    Kroning Karel de Grote
    In deze workshop gaan we daarom terug naar de bronnen. Kritisch bronnen bevragen is immers een belangrijke vaardigheid voor elke historicus en docent. Fragmenten van oorspronkelijke bronnen uit de entourages van Karel de Grote en paus Leo III en elders leggen de gebeurtenissen allemaal anders uit! Hierover gaan deelnemers in debat, met in het achterhoofd de tactieken van de verschillende schrijvers van de oorspronkelijke bronnen. Was de kroning nou een vooropgezet plan? En wie probeert hier op welke manier de geschiedenis te schrijven?

    De werkvorm die Nathan gebruikt kun je ook toepassen in je klas.

  • B. Startersworkshop: Zo werk je met Saga-lesmodules door Marloes Geurts

    Marloes Geurts is ambassadeur van Saga en oud-docent geschiedenis. Zij heeft in haar klassen met het lesmateriaal van Saga gewerkt.

    Deze workshop is speciaal bedoeld voor docenten die met de lesmodule Monniken en ridders en/of Steden en staten gaan werken in hun klas.

    In deze workshop neemt Marloes je mee in de lesmodules van Saga. Aan de hand van voorbeelden uit de modules laat ze je zien hoe je het lesmateriaal en de bijbehorende activerende didactiek op een gestructureerde manier in jouw klas kunt toepassen. Marloes geeft je uit eigen ervaring praktische tips over het voorbereiden van de lessen, het werken met de digitale lesomgeving en het printmateriaal en wat je kunt verwachten van de activerende didactiek die in deze module naar voren komt.

    Heb je vragen na de workshop, dan helpt Marloes je graag verder.

  • C. Verdiepingsworkshop Saga-lesmodules: Betekenisvolle lessen met sleutelbegrippen door Firien Dubben

    Firien Dubben is uitgever van Saga.

    Deze workshop is speciaal bedoeld voor docenten die al ervaring hebben met lesgeven met Saga-lesmateriaal.

    In deze workshop gaat Firien met jullie in gesprek over de waarde van sleutelbegrippen in het geschiedenisonderwijs. Ze laat zien waarom en op welke manieren sleutelbegrippen in de lesmodules van Saga zijn verwerkt. Samen bekijk je de manieren waarop je deze kunt gebruiken om jouw onderwijs betekenisvol te maken voor leerlingen.

    Heb je vragen na de workshop, dan helpen zowel Firien als Marloes je graag verder.

15:20 uur: Workshopronde III - Kies een van de workshops
  • A. Workshop: Nobel streven, het leven van Jan van Brederode in de les door Koen Henskens

    Koen Henskens is vakdidacticus aan de lerarenopleiding geschiedenis van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

    Nobel streven: Het leven van Jan van Brederode in de les
    In deze workshop zal Koen Henskens aansluiten op de lezing van Frits van Oostrom. Hij laat je zien hoe het onwaarschijnlijke verhaal van Jan van Brederode aansluit bij de kenmerkende aspecten van de middeleeuwen en hoe je op activerende wijze met dit verhaal je lessen concreter, levendiger en ook betekenisvoller kunt maken voor de leerlingen.

  • B. Startersworkshop: Zo werk je met Saga-lesmodules door Marloes Geurts

    Marloes Geurts is ambassadeur van Saga en oud-docent geschiedenis. Zij heeft in haar klassen met het lesmateriaal van Saga gewerkt.

    Deze workshop is speciaal bedoeld voor docenten die met de lesmodule Monniken en ridders en/of Steden en staten gaan werken in hun klas.

    In deze workshop neemt Marloes je mee in de lesmodules van Saga. Aan de hand van voorbeelden uit de modules laat ze je zien hoe je het lesmateriaal en de bijbehorende activerende didactiek op een gestructureerde manier in jouw klas kunt toepassen. Marloes geeft je uit eigen ervaring praktische tips over het voorbereiden van de lessen, het werken met de digitale lesomgeving en het printmateriaal en wat je kunt verwachten van de activerende didactiek die in deze module naar voren komt.

    Heb je vragen na de workshop, dan helpt Marloes je graag verder.

16:20 uur: Borrel en napraten
Aanmelden nascholingsdag?
Op de hoogte blijven van Saga?

Saga maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.